Elsi Rydsjö 1920-2015

Elsi Rydsjö fick ett långt liv och hann skriva 32 böcker, mestadels historiska romaner, innan hon 2005 lät sin manuella skrivmaskin stå praktiskt taget orörd, framför allt på grund av problem med synen. Elsi var min mormors syssling och skrev 1963 romanen Kavalkad, om sin mormors far, min mormors morfars far, Salomon Lindman d. ä., köpman i Jönköping i mitten av 1800-talet. Själv besökte jag henne i hennes fina lilla hus i Simrishamn, sommaren 2008, inbjuden av Elsi genom hennes syster Maj. Med mig hade jag en kasse med böcker som hon fick signera. Det blev ett både minnesvärt och intressant besök och jag minns henne som en mycket färgstark och levande människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0