Berättelsen om Lydia, del 1

"Jag minns min mormor Lydia från 20-talet, då hon bodde i Värnamo tillsammans
med sin äldre syster Ellen Berg, som var änka efter en präst. De hade en liten
lägenhet, de vita möblerna som fanns i stugan (och finns än) kom därifrån (den
vita bokhyllan).

Jag minns henne som en rakryggad (eldgaffelrak) smärt och vacker äldre dam
med stramt ansikte. Stina berättar att hon som liten ville kela med sin mormor,
som bryskt avvisade henne. Jag minns från den tiden mest hennes goda kakor,
en sort som kallades pojkar, en annan sort skuren i sneda bitar med syltrand i
mitten, som jag älskade. Bryskheten hade ingenting att göra med att hon annars
var ovänlig, men hon var (enligt mamma) totalt humorfri och därför mycket
lättstött. Av hennes dagbok framgår också att hon var djupt och gammaldags
religiös - hon var ju också prästdotter."

Så börjar Gösta Wennberg sin berättelse om mormor Lydia, som i så hög grad
har inspirerat tillkomsten av både hemsidan och bloggen om vår släkt.
 
Fortsättning följer!
 

Kommentarer
Postat av: ingrid wennberg

Tack ser fram emot fortsättningen.

2014-03-17 @ 12:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0