Jag har kommit över...

...Arvid "Uncas" Serners doktorsavhandling. Han var kusin till min gamlamormor, bror till Frank Heller och far till skådespelaren Håkan Serner. Den är skriven med vissa "physical limitations", som han påpekar i förordet, och vad han menade var att den var skriven med bara en arm. Högerarmen var nämligen amputerad sedan 18-årsåldern, efter ett vådaskott vid jakt vid familjens sommarställe utanför Jönköping (min gamlamormor hade ett personligt minne av detta). Anledningen till att han kallades Uncas var denna: han uthärdade sina svåra plågor på ett närmast stoiskt sätt, likt indianhövdingen Uncas i "Den siste mohikanen" av Cooper.

Avhandlingen las fram i Lund i maj 1938. Exakt 80 år senare, i maj 2018, planerar jag att lägga fram min. Det är också då vi kommer att ha vår nästa släktträff, akademiskt präglad och med Lundatema.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0